ChatGPT stał się groźnym narzędziem w rękach cyberprzestępców. Jednak, jak przekonują eksperci z Sophos, ten zaawansowany model językowy, zdolny do pisania i analizowania nawet dłuższych tekstów, może być również bardzo pomocny w walce z hakerami i internetowymi oszustami. Sztuczną inteligencję da się z powodzeniem wykorzystać do namierzania podejrzanej aktywności, filtrowania wiadomości e-mail czy przeciwdziałania cyberatakom z wykorzystaniem komponentów wbudowanych w system Microsoft Windows (LOLBin).
Badacze z firmy Sophos pracowali nad trzema projektami, które miały sprawdzić potencjał wykorzystania mechanizmu ChatGPT w cyberbezpieczeństwie. Na potrzeby eksperymentów sztuczna inteligencja trenowana była za pomocą zaledwie małej liczby próbek danych (tzw. Few-Shot Learning). To metoda uczenia maszynowego poprzez analizę wzorców, przypominająca sposób pozyskiwania i klasyfikowania informacji przez człowieka. Dla przykładu, wystarczy kilka zdjęć i namalowanych obrazów, aby ludzki mózg nauczył się odróżniać je od siebie. W podobny sposób, przedstawiając konkretne wzory, da się ćwiczyć SI, co dodatkowo ogranicza potrzebę gromadzenia dużej ilości wstępnie klasyfikowanych informacji.
Pomocna dłoń dla specjalistów ds. bezpieczeństwa
Pierwszym projektem specjalistów z Sophos było opracowanie specjalnego interfejsu zapytań w języku naturalnym (stosowanym przez ludzi do komunikowania się między sobą), który pozwala na filtrowanie złośliwej aktywności w telemetrii oprogramowania zabezpieczającego. Z odpowiednio przygotowanym modelem możliwa stała się obsługa oprogramowania Sophos XDR (Extended Detection and Response) nawet bez znajomości struktury baz danych czy języka SQL. Wystarczyło, że operatorzy wpisywali proste komendy w języku angielskim np. „Pokaż mi wszystkie uruchomione procesy o nazwie powershell.exe”, aby jeszcze szybciej otrzymywać poszukiwane informacje
Koniec spamu? Zadba o to sztuczna inteligencja
Chat GPT został także wykorzystany do opracowania nowego filtru antyspamowego. Eksperci Sophos wytrenowali istniejący już model językowy przy pomocy zaledwie kilku wiadomości o charakterze spamu. Okazało się to wystarczające, by czat zaczął wychwytywać niechciane e-maile i robił to znacznie skuteczniej niż tradycyjne filtry stosowane w poczcie elektronicznej.
Ostatnim z prototypowych zastosowań ChatGPT było stworzenie oprogramowania, które upraszczałoby rozkładanie na czynniki pierwsze ataków wykorzystujących narzędzia LOLBin (legalne oprogramowanie i komponenty wbudowane w system Microsoft Windows). Układane przez przestępców komendy wprowadzane w wierszu poleceń, które umożliwiają im wejście do systemu, są bardzo trudne do rozszyfrowywania nawet przez doświadczonych specjalistów. Sztuczna inteligencja, zdolna wygenerować działający kod w wielu językach skryptowych i programowania na podstawie poleceń wydanych w języku naturalnym, radzi sobie z tym o wiele lepiej.
Badacze wykorzystali ten fakt i wyszkolili model, aby robił coś odwrotnego – przygotowywał tekstowe opisy służące do późniejszej analizy cyberataków na podstawie wprowadzonych komend wiersza poleceń. Dlatego zastosowanie SI, ułatwiającej i przyspieszającej analizę kodu, może przyczynić się do skuteczniejszego powstrzymywania ataków z użyciem LOLBin w przyszłości.
ChatGPT drugim pilotem dla specjalistów IT
Zdaniem Seana Gallaghear z Sophos jednym z głównych problemów, z którymi mierzą się zespoły ds. bezpieczeństwa, jest duża ilość napływającego „szumu”. Specjaliści muszą sprawdzać zbyt dużą liczbę powiadomień i wykrytych sygnałów. Tymczasem wiele firm ma ograniczone zasoby ludzkie, które nie radzą sobie z dokładnym badaniem wszystkich potencjalnych niebezpieczeństw. Przez to cyberochrona nie jest aż tak skuteczna, jak powinna.