W tym artykule skupimy się na komponentach NAKIVO – elementach, które są potrzebne do poprawnego działania oraz tworzenia kopii zapasowych. Do składników zaliczamy dokładnie trzy komponenty, aby móc wykonywać kopie zapasowe. Pierwszy z nich, director, to nic innego jak konsola graficzna, dzięki której możemy zarządzać wszystkimi zadaniami. Drugim składnikiem jest transporter, który odpowiada za tworzenie oraz przesyłanie wszystkich danych – oczywiście w dużym skrócie. Ostatnim potrzebnym elementem jest repozytorium, gdzie będziemy wysyłać oraz przetrzymywać wszystkie dane, ale nie jest to komponent wbudowany w NAKIVO. Korzystamy z przestrzeni dostarczonej od innych producentów, ponieważ nie dostajemy żadnego sprzętu oraz chmury dostarczonej przez producenta oprogramowania.
Director
Tak jak wspomniałem wcześniej – jest to konsola graficzna, dzięki której mamy możliwość konfigurowania wszystkich zadań, zmieniania ustawień, zarządzania użytkownikami oraz oczywiście tworzenia zadań odzyskiwania danych. Instalowanie konsoli jest bardzo proste, ale na samym początku musimy wiedzieć, gdzie będziemy taką konsolę instalować.
Pierwszą opcją jest zainstalowanie jej jako maszyna wirtualna i tutaj możemy zrobić to na kilka sposobów. Najłatwiejszym oraz najszybszym jest pobranie maszyny już z zainstalowanym NAKIVO (VM z Ubuntu), którą wystarczy zaimportować oraz uruchomić na Vmware i po kilku minutach możemy konfigurować już NAKIVO. Mamy możliwość również wgrania konsoli ręcznie na systemy Windows oraz Linux, ale polecam zdecydowanie sposób pierwszy.
Istnieje opcja instalacji na maszynie fizycznej oraz serwerze NAS. Do poprawnego działania musimy zapewnić maszynie procesor x86-64 z dwoma rdzeniami, minimum 4GB ram, 10Gb wolnej przestrzeni oraz 250MB na jedno zadanie Transportera, a domyślnie takich zadań możemy wykonywać 6 jednocześnie, ale pamiętajmy, że możemy liczbę zmniejszyć lub zwiększyć w zależności od parametrów naszej maszyny. Natomiast jeśli będziemy chcieli tworzyć kopie zapasowe środowisk SaaS to będziemy musieli zapewnić dodatkowe 2GB ram. Do poprawnego działania na urządzeniu NAS potrzebujemy również procesor z dwoma rdzeniami x86-64, minimum 1GB ram oraz w przypadku tworzenia kopii środowiska SaaS – 4GB ram. Pełna lista kompatybilnych urządzeń dostępna jest pod adresem:
Western Digital: https://helpcenter.nakivo.com/User-Guide/Content/Deployment/System-Requirements/Supported-NAS-Devices/Supported-Western-Digital-NAS-Devices.htm
Musimy jednak pamiętać o dodatkowych zasobach, jeśli ilość zadań będzie większa.
do 29 zadań – 2GB | od 30 do 49 zadań– 4GB | od 50 do 99 zadań – 8GB | od 100 – 199 zadań 16GB
Oczywiście potrzebujemy odpowiedni system, aby konsola w pełni mogła działać. Obecnie obsługiwane systemy to: Windows Server od wersji 2012 do 2022, Windows 11, Windows 10, Debian, Oracle Linux, Ubuntu Server, SUSE Linux ES, Red Hat Enterprise, Cent OS, ale w celu dokładnego sprawdzenia wszystkich wersji, wejdźcie na stronę https://helpcenter.nakivo.com/User-Guide/Content/Deployment/System-Requirements/Deployment-Requirements.htm#Operatin
Transporter
Usługa, która za zadanie ma wykonywać wszystkie zadania, czyli tworzenie kopii zapasowej, replikację, odzyskiwanie, kompresję, deduplikację oraz szyfrowanie, czyli wszystkie operacje. Domyślnym transporterem, który jest wdrażany przy instalacji konsoli, jest Onboard Transporter, ale możemy oczywiście wdrożyć więcej Transporterów w zależności jak duże mamy środowisko. Pamiętajmy, aby dobrać odpowiednią ilość, aby rozłożyć odpowiednio zasoby, aby kopie zapaowe zawsze wykonywały nam się w odpowiednim czasie oraz zużywane zasoby były na odpowiednim poziomie. Jeśli wdrażamy dodatkowego Transportera na hoście ESXI lub Hyper-V, jest to maszyna dodatkowa, która będzie obsługiwać wszystkie maszyny wirtualne. Oprócz Transportera nie potrzebujemy żadnych dodatkowych agentów na maszynach wirtualnych.
Liczba transporterów
W mniejszych oraz średnich środowiskach, gdzie liczba maszyn wirtualnych nie przekracza 100, możemy posługiwać się jednym transporterem, ale zachęcam do wdrożenia nowych, aby lepiej rozłożyć obciążenie. Pojedynczy transporter może obsługiwać kilka maszyn jednocześnie, ale liczba jednoczesnych zadań, to nie jest liczba kopii zapasowych, więc tworzenie jednej kopii systemu może zabrać nam np. 3 zadania, ponieważ jedno zadanie to będzie tworzenie backupy, drugie zadanie to będzie szyfrowanie, a ostatnie to deduplikacja, więc warto zastanowić się, ile transporterów będzie nam potrzebnych, aby tworzenie oraz odzyskiwanie kopii działało jak najlepiej.
Jeśli będziemy mieli jednego transportera, to wszystkie zadania będą wykonywać się jedno po drugim, czyli przykładowy scenariusz. Tworzymy kopię danych, która wymaga 4 zadań jednoczesnych, więc zostają nam dwa wolne zadania, które będą przypisane do następnej kopii, ale jeśli w tych samych godzinach będziemy chcieli wykonać kopię zapasową kilku systemów, a obciążenie będzie wynosić domyślne 6 zadań, to kolejny backup wykona się dopiero po zakończonym poprzednim zadaniu. Mamy również możliwość przypisania więcej zasobów dla takiego transportera, ale musimy wziąć pod uwagę zasoby sprzętowe. Wcześniej już poruszyliśmy temat zasobów potrzebnych do poprawnego działania, więc w dużym skrócie – 250MB na jedno zadanie, więc dokładając kolejne 6, czyli łącznie 12 zadań – dodatkowe 1,5GB RAM. Obraz ukazuje pojedyncze operacje transportera.
Repozytorium
Ostatni element, bez którego nie będziemy mogli tworzyć kopii danych. Repozytorium, czyli nasz magazyn danych. Domyślnie przy nowej instalacji konsoli, mamy dostępne repozytorium lokalne, czyli tzw. Onboard repository, ale oczywiście mamy możliwość dodania kolejnych magazynów danych. Takie repozytorium możemy utworzyć lokalnie, zdalnie w systemie Windows/Linux, także w chmurze. Podstawowymi protokołami, którymi będziemy się łączyć to CIFS oraz NFS, więc mamy możliwości utworzenia takiego magazynu na praktycznie każdym sprzęcie. Natomiast chmur mamy do wyboru kilka i jak najbardziej każdy znajdzie coś dla siebie. Natywnie obsługiwane magazyny w chmurze to:
Amazon S3, Microsoft Azure, Wasabi, Backblaze, Amazon EC2 oraz chmury zgodne z S3. Musimy pamiętać, że do przechowywania kopii systemów, danych użytkownika musimy utworzyć osobne repozytorium, a dla obiektów środowiska SaaS stworzyć osobne. Maksymalny limit takiego magazynu to 128TB.