Jeden na dziesięciu polskich internautów padł ofiarą cyberataku w ciągu ostatnich 12 miesięcy, a niemal połowa zetknęła się z próbami oszustwa w sieci – wynika z badania firmy Sophos.
Przedświąteczny czas to doskonała okazja dla cyberprzestępców, aby sprytnie wykorzystać pośpiech i rozproszoną uwagę użytkowników sieci.
- Oszuści najczęściej wykorzystywali wiadomości SMS oraz e-maile do podszywania się pod znane sklepy internetowe, firmy i instytucje.
- W wyniku ataku 30% ofiar straciło pieniądze, a 23% – dostęp do konta.
- Przestępcy najczęściej podawali się za przedstawicieli firm kurierskich, banków i ubezpieczycieli
Najnowszy raport dotyczący cyberprzestępstw
Kraków, 17 grudnia 2024 r. – Co dziesiąty polski internauta padł ofiarą cyberataku w ciągu ostatnich 12 miesięcy – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie firmy Sophos. Prawie połowa (48%) respondentów zadeklarowała też, że zetknęła się z próbą oszustwa w sieci. Najpopularniejszą metodą stosowaną przez cyberprzestępców był phishing. W okresie przedświątecznej gorączki zakupowej warto zatem przypomnieć, że oszuści chętnie wykorzystują ten czas, aby udawać firmy kurierskie lub platformy zakupowe.
Phishing to rodzaj cyberataku, który polega na podszywaniu się oszustów pod inną osobę lub znaną instytucję w celu wyłudzenia pieniędzy lub poufnych danych. Cyberprzestępcy coraz częściej stosują wyrafinowane techniki socjotechniczne do manipulowania emocjami ofiary i wywierania na niej presji czasowej. Skutki udanych ataków mogą być bardzo dotkliwe. Wśród badanych przez Sophos, którzy padli ofiarą cyberprzestępców – 30% straciło pieniądze, 23% utraciło dostęp do konta, a 21% doświadczyło wycieku wrażliwych informacji. Z kolei jeden na dziesięć internautów bezpowrotnie stracił dane po ich zaszyfrowaniu.
Phishing niejedno ma imię
Oszuści jako nośnik phishingowych treści najczęściej wykorzystywali wiadomości SMS (44% wskazań) oraz e-maile (43%), w których naśladowali znane i zaufane instytucje. W ten sposób nakłaniali odbiorców do kliknięcia w zamieszczony link prowadzący do fałszywych stron. Co czwarty badany doświadczył prób oszustwa za pośrednictwem komunikatorów internetowych, takich jak Messenger czy WhatsApp, a 23% respondentów spotkało się z oszustwem telefonicznym.
– Wyniki badania potwierdzają, że przestępcy coraz częściej prowadzą wielokanałowe, przemyślane akcje phishingowe, aby zwiększyć szansę ich powodzenia. Jeśli użytkownik ulegnie i kliknie w złośliwy link lub poda poufne informacje, musi być przygotowany na poważne konsekwencje. Warto przypomnieć, że przy ocenie, czy mamy do czynienia z próbą oszustwa kluczowe jest zwrócenie uwagi na kilka istotnych elementów: nakładanie presji czasowej i zmuszanie do podjęcia konkretnych działań, niespodziewane otrzymanie danej wiadomości, literówki w jej treści czy podejrzany adres nadawcy – podkreśla Chester Wisniewski, dyrektor ds. technologii w firmie Sophos.
Uwaga na świąteczne oszustwa
Badani internauci wskazali, że przestępcy szczególnie często podszywają się pod firmy kurierskie (40%), banki lub ubezpieczycieli (30%), a także pod sklepy internetowe (25%). W ostatnich dniach przed Bożym Narodzeniem, gdy klienci gorączkowo kompletują prezenty przeszukując sieć, cyberprzestępcy zyskują wyjątkową sposobność na przeprowadzenie skutecznego ataku. W tym czasie warto poświecić czas na weryfikację stron oraz nadawców wiadomości, z którymi wchodzi się w interakcję.
– W ostatnich momentach przedświątecznego szału zakupowego należy zachować szczególną czujność. Oszuści nie przepuszczą okazji, aby wyłudzić pieniądze lub wrażliwe informacje. Przed kolejną płatnością czy otwarciem wiadomości od rzekomego kuriera użytkownik powinien upewnić się, że korzysta z bezpiecznej, autoryzowanej strony, a treść wiadomości jest zgodna z jego zamówieniem. Jeśli cokolwiek wzbudza wątpliwość, warto skontaktować się ze sklepem czy firmą przewozową i sprawdzić, czy to od nich pochodzi dana próba kontaktu – wskazuje Chester Wisniewski.
Jak się chronić przed cyber atakami?
Z odpowiedzi respondentów wynika, że najczęściej klikają oni w link lub załącznik dołączony do wiadomości e-mail lub SMS, gdy pochodzi ona od zaufanego nadawcy (77%) oraz gdy spodziewali się danej informacji (60%). Na taki ruch decydują się również, gdy strona, do której prowadzi link, nie budzi ich wątpliwości (43%) lub gdy wcześniej wyrazili zgodę na otrzymywanie określonych treści (34%). Duże znaczenie dla badanych ma również istotność sprawy, której dotyczy wiadomość, np. w kwestii rachunków czy spraw urzędowych.
W obliczu wzmożonej aktywności cyberprzestępców, zwłaszcza w okresie przedświątecznym, warto pamiętać o podstawowych zasadach bezpieczeństwa w sieci. Oprócz uważnego przeanalizowania wiarygodności wiadomości, załączników i linków, należy również pamiętać o korzystaniu z oprogramowania ochronnego oraz o regularnym aktualizowaniu systemu operacyjnego i aplikacji.
Nie można zapominać o ochronie komputerów osobistych. Sophos oferuje rozwiązania skierowane do użytkowników domowych, które świetnie sprawdzą się nie tylko podczas przedświątecznych promocji, ale przez cały rok.
Sophos Home to zaawansowane oprogramowanie typu Anti-Malware, które zapewnia ochronę na poziomie korporacyjnym, jednocześnie pozostając prostym w obsłudze nawet dla mniej doświadczonych użytkowników. Umożliwia zarządzanie zabezpieczeniami aż 10 urządzeń z systemem Windows lub macOS za pomocą intuicyjnej konsoli dostępnej w chmurze.
Drugim interesującym rozwiązaniem jest Sophos Firewall Home – w pełni funkcjonalna zapora sieciowa, dostępna za darmo dla użytkowników prywatnych. To idealna opcja dla osób bardziej zaawansowanych, które interesują się tematyką bezpieczeństwa sieciowego. Ta wersja oprogramowania, choć darmowa, oferuje funkcje znane z komercyjnych zapór sieciowych Sophos. Jest to gotowy system operacyjny, który można uruchomić na dowolnym sprzęcie z architekturą x86, w tym na maszynach wirtualnych w urządzeniach NAS, takich jak QNAP czy Synology.
O badaniu
Badanie „Skala i metody cyberataków na polskich internautów” zostało zrealizowane w listopadzie 2024 r. metodą CAWI przez ośrodek Biostat na zlecenie firmy Sophos. Ankietą objęto 1000 polskich internautów. Tożsame badania, również na zlecenie Sophos, przeprowadzono w tym samym czasie w Czechach i na Węgrzech.