Aż 80% polskich użytkowników mediów społecznościowych deklaruje, że zarządza dostępem zainstalowanych na swoich smartfonach aplikacji do danych, aparatu i mikrofonu. Ale jednocześnie z badania przeprowadzonego przez firmę Sophos wynika, że ponad połowa ankietowanych pobrała na swój telefon specjalną aplikację tylko dlatego, aby uzyskać zniżkę w sklepie, bez świadomości, jakie operacje to oprogramowanie może wykonywać „w tle”. Eksperci ds. cyberbezpieczeństwa ostrzegają, że urządzenia mobilne przez cały czas są na celowniku hakerów.
Smartfon pod kontrolą?
Firma Sophos przeprowadziła w Polsce, Czechach i na Węgrzech ankietę wśród użytkowników mediów społecznościowych w wieku od 18 do 65 lat, dotyczącą dzielenia się poufnymi informacjami w internecie. Wynika z niej, że tylko co piąty badany Polak nie kontroluje dostępu aplikacji do danych zgromadzonych na swoim smartfonie oraz do aparatu i mikrofonu. Odsetek osób deklarujących świadome zarządzanie aplikacjami w tym zakresie jest w Polsce niezwykle wysoki (średnio 79%) w każdej z grup wiekowych. Średnia dla Czech i Węgier wyniosła odpowiednio 80% i 63%.
Zaledwie 5% ankietowanych z Polski udzieliło odpowiedzi „nie wiem, jak to zrobić” (wśród ankietowanych w wieku 55-65 lat i z podstawowym wykształceniem odsetek ten był większy i wyniósł 7%). Rodzimi użytkownicy mediów społecznościowych wypadają pod tym względem lepiej od Czechów (8%) i Węgrów (16%).
Duża liczba osób deklarujących sprawowanie kontroli nad danymi przechowywanymi na swoich smartfonach to dobra wiadomość. Eksperci Sophos przypominają jednak, że w obliczu różnych form phishingu i złośliwego oprogramowania należy zachowywać szczególną ostrożność. Dotyczy to zarówno korzystania z poczty e-mail, komunikatorów internetowych, jak też instalowania nowych aplikacji na smartfonie.
Zniżka w zamian za prywatne dane? Wiele osób mówi „tak”
Kontrolowanie dostępu aplikacji do danych na smartfonie to tylko jedna strona medalu. Drugą jest samo pobieranie oprogramowania. Z badań Sophos wynika, że ponad połowa (51%) polskich ankietowanych, jak i 54% Czechów oraz 44% Węgrów, zainstalowała jakąś aplikację tylko dlatego, że był to wymóg, aby otrzymać zniżkę w sklepie.
W przypadku respondentów z Polski na taki krok najczęściej decydowały się osoby z wyższym wykształceniem (56%), w wieku 24-35 lat (59%) i z największych miast (56%). Najrzadziej aplikację dla zniżki instalowali ankietowani po 55 roku życia (44%), z wykształceniem zawodowym (36%), mieszkający w małych miejscowości (do 19 tys. mieszkańców).
Warto pamiętać, że aplikacje opracowane przez sklepy, nawet jeśli nie stanowią bezpośredniego zagrożenia dla urządzeń, zbierają dane o ich użytkownikach. Chcąc uzyskać zniżkę, często trzeba założyć konto, podając przy tym swój adres e-mail. Czasami wymaganych jest więcej informacji, także takich jak data urodzenia czy miejsce zamieszkania. Ponadto, aplikacje ze zniżkami mogą śledzić zachowania klienta oraz jego historię zakupów.
O czym trzeba pamiętać, instalując nowe aplikacje?
Jeśli użytkownik decyduje się na zainstalowanie na smartfonie aplikacji, nie tylko w celu zdobycia zniżki, warto upewnić się, że pochodzi ona z legalnego źródła.
Specjalista dodaje, aby uważać też na niebezpieczne linki na Facebooku i w wyszukiwarce Google. Cyberprzestępcy coraz częściej umieszczają w sieci reklamy fałszywego oprogramowania podszywającego się pod znane aplikacje.
Wtóruje mu Christopher Budd, dyrektor ds. badań nad zagrożeniami w Sophos, który radzi, aby przed rozpoczęciem korzystania z nowego oprogramowania odpowiedzieć sobie na kilka pytań. Pozwolą one ocenić czy nowa aplikacja nie narusza bezpieczeństwa danych użytkownika oraz jego prywatności.
- Czy aplikacja pochodzi z zaufanych źródeł, takich jak sklep Apple App Store lub Google Play? Jeśli nie, to skąd pochodzi?
- Czy znam producenta tego oprogramowania? Czy ufam tej firmie?
- Do czego tak naprawdę służy ta aplikacja? Jakie będę miał korzyści z jej używania?
- Jakich zgód muszę udzielić aplikacji jako użytkownik? Czy są one zgodne z faktycznym zastosowaniem aplikacji?
- Jakie dane gromadzi i przechowuje aplikacja? Do czego będą one wykorzystywane? Co w sytuacji, gdy dane te zostaną utracone, skradzione lub sprzedane.
O badaniu
Badanie „Postawy wobec prywatności danych i cyberbezpieczeństwa w odniesieniu do mediów społecznościowych i aktywności w sieci” zostało przeprowadzone przez niezależną agencję badawczą UCE Research w czerwcu 2023 r. na grupie 1000 respondentów. Identyczne badanie na zlecenie firmy Sophos zrealizowano na terenie Czech i Węgier.